søndag 26. juli 2009

Paradis på jord!!

Sist helg tilbrakte jeg i vårt lille paradis på jord!:) Mine foreldre har ei rorbu ute i havgapet utenfor Roan i Sør-Trøndelag og det er virkelig paradis på jord! Svært væravhengig selvfølgelig, men etter å ha tilbrakt de fleste ferier de siste 20 årene der ute, har vi lært oss å sette pris på alle typer vær! Ullundertøyet er noe av det første som pakkes ned i bagen sommer som vinter..
Men så er det til gjengjeld fantastisk å sitte og nyte sola på kaikanten når det er mulig å finne le for vår følgesvenn nordavinden!



Rorbua ligger på en holme som er forbundet med et par andre holmer med denne moloen.. og der ligger blant annet denne brønnen hvor vi får vannet vårt fra

Ikke så sjeldent dukker det opp ulike båter som seiler igjennom sundet for å ta en titt:)

Holmen ligger i ei øygruppe der ute og det er et svært populært sted hvor det stadig popper opp nye rorbuer på holmene rundt omkring.. Dette er ei hytte som ligger på øya tvers over sundet for oss.. Denne hytta har stått der i ganske mange år dog..

Disse rorbuene ligger på ei anna øy tvers ovenfor sundet.. Disse ble satt opp for en 4 års tid siden

Og her er "brygga" vår:)

Min søster med familie driver å setter opp ei rorbu like ved siden av mine foreldres brygge
og det ble både snekret og malt i stor stil for å få ferdig den ytre kledningen for høsten kommer:)
Min svoger er en underlig "skrue" som elsker all verdens duppedingster:) Han hadde vært på 20-kroners marked i Åfjord og funnet en nesehårklipper som han syntes kunne være kjekk å ha:) Skuffelsen ble stor dog da vidunderet ikke virket! (BOMBE!!) ;) Men rådlaus er han definitivt ikke, og med hjelp av min elektrikerfar ble saken demontert og reparert...


Og sannelig fikk de liv i duppedingste Til STOR glede og underholdning for oss tilstedeværende!! :
Det er ganske utrolig hva man kan finne rundt omkring på vår øde ø..

Dette er "gammelbrygga" som ble rasert av nyttårsstormen i 1991.. Det sier jo litt om naturkreftene her ute når brygga slites i to.. det var et sørgelig syn som møtte oss da vi endelig kom oss utover for å se på skadene! Bukassen sto med åpen vegg, for resten av brygga seilte til havs..





Uansett hvor "karrig" naturen er der ute (det finnes kun noen få trær som ligger på en av de største øyene lengst inn mot innlandet) er det noen blomster som ser ut til å trives:)

1 kommentar:

Margrethe sa...

Så hyggelig kommentar du la igjen hos meg:) Veldig kosleig å høre at du har blitt inspirert. Ser du har lagt ut bilder av kurvene du har heklet. Virkelig produktiv har du vært! Hvis du vil tar jeg gjerne og legger et par bilder av kurvene på bloggen min. Jeg har et fast innlegg hver måned med ting som er laget med inspirasjon fra Fin i Formen, og kurvene kunne vært med i det innlegget. Si i fra hvis du vil. (Les mer på bloggen min, øverst til venstre).

Flotte bilder du har fra rorbua. Skjønner du har et lite paradis på jord der :)